25.5.2021 11:16

Ei tuotetalo, ei konsulttitalo – kokemuksia työskentelystä ratkaisutalossa

Cinialla ohjelmistoprojekteja tehdään yhä useammin omassa talossa sen sijaan, että lähetettäisiin yksittäisiä konsultteja asiakkaiden luo. Työntekijät ovat saaneet tiiviimmän yhteisön, jossa ongelmia voidaan ratkoa yli tiimirajojen. Kysyimme, mitä kokemuksia kokeneilla osaajilla on tämän päivän projektityöskentelystä Cinialla. Entä mikä on ominaista Cinian työkulttuurille?

Viime vuosien aikana Cinian ohjelmistoratkaisujen palvelutarjontaa on kehitetty määrätietoisesti. Samalla on tapahtunut muutos eri asiantuntijoiden, kuten kehittäjien, arkkitehtien ja testaajien, työpäivissä. Projekteihin saa tukea omaa tiimiä laajemmalta cinialaisten yhteisöltä, johon kuuluu asiantuntijoita useissa eri rooleissa.

Tuore senioriosaaja viihtyy rennossa ilmapiirissä

soksanenKokenut pilvispesialisti Sami Oksanen on työskennellyt Cinialla elokuusta 2020 alkaen. “Asiakkaat luottavat cinialaisiin niin paljon, että meiltä ei tosiaan ole paljon väkeä asiakkaiden tiloissa työskentelemässä. Cinialaisia ei pidetä vain käytettävissä olevina resursseina, joita siirretään paikasta toiseen”, Oksanen kertoo huomioistaan. Nykyisin 80 % Cinian ohjelmistokehityksestä tapahtuukin omilla toimistoilla Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella (toki pandemia-aikana pitkälti etätyönä).

DevOps-asiantuntijana Oksanen kouluttaa ja tukee kollegoita yli tiimirajojen. Hänen työssään on etua siitä, että yhteisönä on cinialaisten oma porukka. Kun tullaan tutuiksi puolin ja toisin, on kynnys neuvojen antamiseen ja pyytämiseen matala.

Mielenkiintoiset asiakkuudet saivat Oksasen kiinnostumaan Ciniasta. Hän jätti taakseen työn toisessa ohjelmistoalan yrityksessä, joka on kerännyt paljon mainetta työssä viihtymisestä. Oksanen huomasi pian, ettei siitäkään puolesta ole tarvinnut uudessa pestissä tinkiä: “Kun aloitin täällä, mietin, minkähänlainen työpaikkakulttuuri Cinialla on. Ensivaikutelma on vahvasti myönteisen puolella ja kaukana jäykästä, vaikka etäaika onkin tehnyt epämuodollisesta työkavereihin tutustumisesta vaikeampaa.”

Avunpyynnöistä avaimet käteen -ratkaisuihin

ville_vainio_200x200-180x180,c“Jyväskylän toimipisteessä meillä on vain kourallinen ihmisiä, jotka normaalitilanteessakaan työskentelisivät asiakkaan tiloissa”, kertoo Ville Vainio, Cinian Ohjelmistoratkaisut -alueen Jyväskylän yksikön liiketoimintajohtaja. Kyse voi silloin olla esimerkiksi tarkkaan rajatusta konsulttiavusta, jota asiakas on halunnut tilata muutamaksi päiväksi.

Tänä päivänä Cinia tekee projekteja esiselvitysvaiheesta toimitukseen ja käytön tukeen asti. Usein muutos on kuitenkin tapahtunut vaihe kerrallaan. Asiakas, joka ensin tarvitsi vain pientä apua, on halunnut luottaa projektit yhä enemmän cinialaisten käsiin.

Omassa talossa tehtävästä työstä osa tapahtuu asiakkaan suorassa ohjauksessa. Osa projekteista taas on voimakkaasti Cinian omissa käsissä. Näin on esimerkiksi silloin, kun asiakkaan kanssa on sovittu jatkuvan toimituksen mallista. Yhteistyön malli ja tekemisen tavat mukautetaan aina asiakkaan tarpeisiin sopivaksi.
Cinialta ei osteta käsipareja, vaan laadukasta jälkeä

Työntekijät arvostavat yhteisön hyötyjä, mutta asiakkaan vaakakupissa projektien toteutusmalli harvoin on se painavin seikka. Korkea laatu sen sijaan kiinnostaa sekä asiakkaita että tekijöitä.

 

“Meiltä ei osteta ylimääräisiä käsipareja vaan nimenomaan osaajia”, tiivistää Antti Hallamäki.

 

Antti Hallamäki on viihtynyt ohjelmistokehittäjänä Cinialla jo 6,5 vuoden ajan, ja kokee tekevänsä toimivaa ja pätevää koodia, johon asiakkaat ovat tyytyväisiä.

“Jos asiakas haluaa toteuttaa ratkaisuja arveluttavilla tavoilla, puutumme tilanteeseen. Pyrimme myös kouluttamaan uudet tekijämme kulttuuriin, jossa kaikesta saa ja pitää huomauttaa rakentavasti myös tiimin sisällä.”

Ville Vainio vahvistaa, että “varhaisen valittamisen malli” on yhteinen tapa toimia, oli kyse sitten työpaikan arjesta tai koodin laadusta. Jokaista kannustetaan ottamaan mieltä vaivaava asia puheeksi mahdollisimman aikaisin, ja vastuuhenkilön kanssa siihen myös etsitään ratkaisu. “Ei näille nyt oikein voi mitään…” on lause, johon ei Cinian etäpalavereissa tai toimistolla tyydytä.

Sami Oksanen on samoilla linjoilla: “Itse tarjoan palveluita myös talon sisällä, ja koen että kollegatkin ovat asiakkaitani. Voimme olla ylpeitä siitä, että emme tee huitaisten huonoa jälkeä. Kaikki se hyvä palaute sekä kollegoilta että projektien asiakkailta tuntuu hyvältä.”

Ei tuotetalo, ei konsulttitalo vaan jatkuvan kehittymisen ratkaisutalo

“Laadukkaaseen lopputulokseen liittyy kova osaaminen”, Ville Vainio painottaa. “Meillä on sekä aloittelevia että kokeneita tekijöitä, mutta kaikkia heitä yhdistää motivaatio mielenkiintoisiin projekteihin ja ammattitaidon kehittämiseen.”

Tuotetalojen yhteen hiileen puhaltamisessa on puolensa, konsultoinnissa ja vaihtuvissa projekteissa puolensa. Ratkaisutalo-ajattelu poimii puolista parhaat, kun yhteinen tekeminen yhdistyy monipuolisiin projekteihin.

“Vaihtelevuus on projektien hyvä puoli. Siinä saa paljon näkökulmia eri ympäristöihin ja teknologioihin”, Sami Oksanen sanoo. Kun yksi ratkaisu on todettu toimivaksi, sitä voidaan hyödyntää joustavasti heti seuraavissa hankkeissa.

Sekä Oksasella että Vainiolla on aiempaa kokemusta myös tuotetaloissa työskentelystä. He kokevat, että juuri vaihtelevien projektien parissa onnistuu paitsi juniori-seniori-tyyppinen uuden oppiminen, myös uuden tiedon vaihtaminen senioriosaajien välillä.

Antti Hallamäki kertoo osuvan anekdootin savenvalajista: tarinassa toista puolta joukosta kehotettiin keskittymään laatuun, ja he valmistivat hartaasti yhden vaasin, toinen puoli taas pyrki tekemään samassa ajassa monta astiaa. Lopulta määrältään lukuisammat saviastiat todettiin myös laadultaan paremmiksi, kiitos toistojen ja iteroinnin.

Pian taas lautapelien ääreen

Hallamäki on tehnyt etätyötä säännöllisesti jo ennen korona-aikaa, ja hänen kotitoimistostaan löytyvät niin sähköpöytä kuin hyvät näytötkin. Yhteys työkavereihin toimii hyvin myös etänä. Vaikka jokaiseen projektiin osuu hankalampiakin päiviä, voi työyhteisön vertaistukeen luottaa.

hallamaki oinonen_1200

Kuvassa etualalla Ohjelmistokehittäjä Antti Hallamäki vieressään DevOps Engineer Tero Oinonen

Kaikesta huolimatta hän odottaa myös yhteisiä live-kohtaamisia cinialaisten kanssa: “Normaalisti olemme pelanneet lautapelejä keskiviikkoisin työpäivän päätteeksi, ja järjestäneet silloin tällöin afterworkeja, joissa on pelattu konsolipelejä”, jyväskyläläinen Hallamäki kuvailee. Myös firman virtuaalilasit on valjastettu vapaa-ajan pelikäyttöön. Jokainen saa osallistua yhteiseen toimintaan sen verran, kuin mukavalta tuntuu.

Ville Vainio on keskustellut monien työntekijöiden kanssa lähitulevaisuuden toiveista.

“Varmasti näemme hybridimallia, ehkä joku jää pysyvämminkin etätöihin, mutta me emme ole siirtymässä kokonaan pois toimistoilta. Niin moni kaipaa yhteisiä kahvihuonekeskusteluja” toteaa Ville Vainio

 

 

New call-to-action