CINIAN BLOGI JA ARTIKKELIT

Koskenkorvan tehtaalla Cinian ValueNet on pian arkipäivää

Kari Kiltilä toimii hankintapäällikkönä Altialla

Digitalisaatio | Liiketoiminta | Maatalouden digitalisaatio 10.10.2018

Altian Koskenkorvan tehdas käyttää vuosittain yli 200 000 tonnia suomalaista ohraa maineikkaiden tisleidensä valmistukseen. Vastuulleni kuuluu koko tehtaan viljan hankinta, missä digitalisaatio on yhä keskeisemmässä roolissa. 
Koskenkorvan tehdas käyttää digitalisoitua viljaerien automaattista vastaanottojärjestelmää. Aikaisemmin meillä oli kuormien vastaanotossa työntekijöitä, mutta vuonna 2017 siirryimme järjestelmään, jossa kuljettajat ottavat itse vastaan tuomansa kuormat. Meille voi tuoda kuormia kellon ympäri, joten automatisoitu vastaanotto mahdollistaa logistiikan joustavuuden.

Vuoden 2018 loppuun mennessä Cinian ValueNetistä tulee Altialle arkipäivää, kun integroimme ValueNetin ensimmäisen palvelun eli sähköisen Viljapassin suoraan viljaerien vastaanoton järjestelmään. Viljapassiin viljelijä kirjaa tiedot viljan kasvupaikasta, lajikkeesta ja kasvinsuojeluaineiden käytöstä, joten nämä tiedot välittyvät meille suoraan. Viljelijälle järjestelmä puolestaan palauttaa automaattisesti tiedot viljaerän painosta ja laadusta, kun viljaerä on meillä otettu vastaan.

Sähköinen Viljapassi mahdollistaa tietojen tehokkaan hyötykäytön, helpottaa työtämme ja vähentää virheitä. Aiemmin paperisen Viljapassin tietojen hyödyntäminen on ollut kovin puutteellista ja riippunut siitä, muistaako joku siirtää tiedot sähköiseen järjestelmään.

Meille arvokas on esimerkiksi tieto viljan lajikkeesta, mutta tähän asti meillä on ollut lajiketieto alle puolesta vastaanotetuista kuormista. Tutkimme lajikkeita ja yritämme löytää prosessiimme parhaiten sopivia. Sähköisen Viljapassin välityksellä myös viljelijä näkee, mitkä lajikkeet ovat sellaisia, joista meiltä on saatu parhaat laatulisät.

Lisäksi olemme tuomassa viljaerien vastaanottoon ja Viljapassiin yhdistettyä nettivarausaikataulua, jossa viljelijä täyttää kuorman tiedot valmiiksi. Varaajan ei tarvitse täyttää siihen perustietoja, vaan yksinkertaisesti liittää varaukseen linkin täytettyyn Viljapassiin. Ennen kuin vilja toimitetaan meille, viljelijä voi myös tarkistaa omat tietonsa ja täydentää mahdolliset puutteet.

Sähköinen Viljapassi vastaa raaka-aineen alkuperän jäljitettävyyden vaatimukseen, jonka alun perin loi rehutehtaille hullun lehmän tauti. Meiltä kysytään monissa tapauksissa, miten raaka-aineemme on tuotettu. Jatkossa meillä on tarkat faktatiedot kuormittain viljaerien tuotantopaikoista, lajikkeista ja kasvinsuojeluaineiden käytöstä. Kun maailmalta tulee aina vain enemmän ruokaan liittyviä skandaaleja, nämä tietovaatimukset kasvavat.

Hyvin tärkeä osa ValueNetissä on se, että Cinia on toimialalla neutraali yritys. Se ei myy eikä osta mitään maatalouden tuotteita, vaan tuottaa ainoastaan datan välittämisen palvelut. Muistan, kuinka jo 1990-luvulta alkaen on useita kertoja lähdetty kehittämään jotakin vastaavaa, mutta aina hankkeet ovat kaatuneet ristiriitaisuuksiin. Viljaa ostava teollisuus, lannoitemyyjät ja muut osapuolet ovat pelänneet, että joku muu saa ansiotonta hyötyä.

ValueNetissä palaset loksahtavat ensi kertaa suotuisasti kohdalleen. Päänavaus on nyt syntynyt. Kun Viljapassi saadaan vietyä maaliin ja sille laaja käyttäjäkunta, ValueNet mahdollistaa tietojen siirtämisen vaivattomasti. Vain mielikuvitus on rajana, miten viljelijät, teollisuus ja kauppa pystyvät hyödyntämään dataa.

- Kari Kiltilä, hankintapäällikkö, Altia -

Lue lisää Cinian ratkaisuista maatalouden digitalisaatioon.

Kari Kiltilä toimii hankintapäällikkönä Altialla

Jaa