Tilaa uutiskirjeemme
Tilaa uutiskirjeemme

CINIAN BLOGI JA ARTIKKELIT

Tuotekehitysjohtaja – tee korjausliike

Ohjelmistopalvelut 10.3.2016

Ohjelmistoasi on kehitetty jo useampien vuosien ajan. Olet saanut tuotekehitysvastuun perintönä edeltäjältäsi, joka loi pohjat itselleen tutuilla toteutusteknologioilla. Yrityksen kasvaessa taloon on rekrytoitu lisää ohjelmistokehittäjiä tuomaan täydentävää osaamista moderneihin teknologioihin. Tällä tavalla on vastattu matkan varrella eteen tulleisiin uusiin käyttäjätarpeisiin ja vaatimuksiin.

Valitettavasti samaan aikaan kun uusia ominaisuuksia on kehitetty vanhojen päälle, ohjelmisto on kasvanut eri suuntiin hallitsemattomasti kuin villiintynyt vadelmapensas. Ongelmia on alkanut tulla esiin siellä ja täällä. Jokainen tuotantoon vienti ahdistaa ja pelottaa – mitähän tällä kertaa menee rikki.

Osaavan tiimisi avulla pystyt pitämään homman hanskassa juuri ja juuri. Ongelmiin reagointi ja niiden korjaus hoituu riittävällä tasolla, etteivät asiakkaat hermostu ja äänestä jaloillaan. Jokaisen sammutetun tulipalon jälkeen olet helpottunut ja saat kiitosta johdolta, mutta et pääse pakoon mieltäsi kalvavaa ajatusta: Ei hommien näin pitäisi mennä.

Tiedät kyllä miten modernia ohjelmistokehitystä pitäisi tehdä. Olet sivistänyt itseäsi DevOps-menetelmistä ja -työkaluista, microservices arkkitehtuurista, automatisoidusta testauksesta ja jatkuvasta julkaisusta.

Tiedät myös, että tiimissäsi on ammattitaitoa ja kykyä paljon parempaan suoritukseen. Nyt he ovat kuitenkin uupumisen partaalla käyttäen osaamistaan aivan vääriin asioihin. Et edes uskalla ajatella millainen syöksykierre koittaisi, jos nämä kaverit päättäisivät nostaa kytkintä ja vaihtaa työpaikkaa.

Koet voimattomuutta tarttua asioihin, sillä kukaan ei oikein kunnolla tunne järjestelmän syövereitä, dokumentaatiota puuttuu ja aikaa/budjettia asioiden tutkimiseen ei yksinkertaisesti ole. Tuotannon täytyy pyöriä, jotta rahaa tulee taloon.

Kuulostaako tutulta? Esimerkkitapaus on fiktiivinen, mutta käsi sydämelle – olet varmasti joko kokenut vastaavaa tai ainakin kuullut tällaisesta kollegoiltasi.

Lohdutuksena voin todeta, että et ole ongelmasi kanssa yksin. Monissa yrityksissä ympäri maata painitaan samankaltaisten haasteiden parissa tälläkin hetkellä. Ja monet ovat onnistuneet menestyksellä vastaavia solmuja aukomaan.

Huono uutinen on se, että tapaukset ovat erilaisia ja harvoin löytyy sellaista täsmälääkettä, millä murheet taikaiskusta katoaisivat. Tilanteesta riippuen asiaa voi alkaa ratkomaan joko modernisaation keinoin tai laadunvarmistusta kehittämällä. Useimmiten nämä kulkevat käsi kädessä.

Paras tapa saattaa tuotekehitys takaisin oikeille raiteille on tukeutua osaavaan kumppaniin. Ulkopuoliset asiantuntijat pystyvät selvittämään asioita neutraalilla tavalla ja muodostamaan realistisen tilannekuvan sekä suunnitelman asioiden korjaamiseksi vaiheittain. He pystyvät myös haastamaan organisaatiossasi vallitsevia käsityksiä uusilla ideoilla, mikä samalla ruokkii oman tiimisi luovuutta ja sytyttää heissä uudelleen hiipuneen kehittämisen palon.

Valitse tueksesi sellainen kumppani, joka kykenee tarjoamaan osaamista laajasti sekä ohjelmistokehitykseen että testausprosessien kehittämiseen. Monipuolista kokemusta kartuttaneet arkkitehdit, testauspäälliköt ja muut asiantuntijat tarjoavat uuden elämän vanhalle järjestelmälle, tehostavat tiimisi tuotekehitystä sekä vähentävät ohjelmistoihin liittyviä riskejä.

– Kimmo Alamartimo, Liiketoimintajohtaja, ohjelmistopalvelut, Cinia Solutions –

Jaa