ODL vaihtoi kaikki yhteydet Cinialle

Oulun Diakonissalaitoksen Säätiössä tarkasteltiin tietoliikenneyhteyksien toimivuutta ja kustannuksia syksyllä 2019. Samoihin aikoihin säätiön tietohallintopäällikkö Juha Alila sai yhteydenoton Cinian Leo Siiralta. Nyt kaikissa ODL:n 11:ssa toimipisteessä, Lumijoelta Ylitorniolle, on Cinian tietoliikenneyhteydet.

Cinian tarjous vakuutti ODL:n väen kolmesta syystä. Juha Alila kiteyttää asian näin:

1. Cinialla on kasvot. Sen lisäksi, että tapaamme myyjän kasvokkain, pääsemme tapaamaan myös teknisen puolen henkilöstöä.

2. Aiemmin jouduimme käyttämään toimipisteiden välisissä yhteyksissä useaa tietoliikenneoperaattoria. Cinian kanssa pääsimme siihen, että toimipisteiden välisissä keskeisissä liittymissä on vain yksi toimittaja.

3. Cinian hinnoittelu oli erittäin kilpailukykyinen. Meidät suorastaan hämmästytti se, että useimpien toimipisteiden osalta tietoliikennekustannukset laskivat, mutta samaan aikaan pystyimme nostamaan yhteyksien kapasiteettia.

Palvelu ja kommunikaatio avainasemassa

Koska kyseessä oli hyvin laaja toimitus, käyttöönottoprojekti aikataulutettiin kolmen kuukauden jaksolle. Alila kertoo käyttöönoton sujuneen erinomaisesti.

– Kävimme viikkopalavereissa läpi, että missä mennään ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Suuretkin muutokset, kuten verkkosivustojen ja www-ajanvarausjärjestelmien osoitteiden muuttaminen, menivät jouhevasti, kun siirsimme palvelut yksi kerrallaan vanhoilta operaattoreilta Cinian verkkoon, muistelee Alila.

– Ainoa mutka käyttöönotossa oli muutaman tunnin viivästys yhden käyttöliittymän yliheitossa, mutta sekin oli ennakkoon tiedossa ja tilanteeseen pystyttiin varautumaan. Sen jälkeen yhteydet ja palvelu ovat pelanneet moitteetta, mikä on välttämätöntä ODL:n kaltaiselle toimijalle.

– Luotettavat yhteydet ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Esimerkiksi asukaspalveluyksiköiden hoitajakutsujärjestelmät eivät toimi, jos tietoliikenneyhteydet eivät ole kunnossa.
Alila kertoo myös, että Cinian hyvät julkiset referenssit vahvistivat päätöstä ottaa yhteydet heiltä. Alila on päätökseen tyytyväinen myös siksi, että aktiivinen yhteydenpito Cinian suunnalta on jatkunut myös käyttöönoton jälkeen ja kysymyksiin saa vastaukset nopeasti, suoraan omalta yhteyshenkilöltä.

 

Artikkelin kansikuva: Cinian yhteyksiin vaihtaneen ODL:n tietohallintotiimissä työskentelevät Juha Alila (vas.), Ville Korkee, Jaana Ahoranta, Keijo Kallo ja Kalle Pietilä.