Hyvä esimerkki yrityksestä, jossa digitalisaation mahdollisuudet liiketoiminnalle on tunnistettu ja sisäistetty, on Suonenjoella toimiva marjayritys Pakkasmarja. Pakkasmarjalla ei ole jääty pätkivien ja hitaiden nettiyhteyksien varaan, vaan yritys on hankkinut käyttöönsä yritysliittymän, jonka avulla se voi kehittää prosessejaan ja palveluitaan nykypäivän tarpeisiin.
Vuonna 1982 perustettu Pakkasmarja tekee suomalaisille kuluttajille ja ruoka-alan toimijoille marjatuotteita kotimaisista marjoista. Yritys työllistää ympäri vuoden 25 henkeä ja satokauden aikana noin 40 työntekijää. Sopimusviljelijöitä Pakkasmarjalla on noin 300.
Yrityksen toimitiloihin rakennettu valokuituyhteys oli jo aikaisemmin mahdollistanut tiettyjen yrityksen toimintojen siirtämisen nettiin, mutta kun yrityksessä alettiin kaivata entistä nopeampaa yhteyttä, ei isoilta kotimaisilta operaattoreilta yllättäen kuulunutkaan tarjouksia. Tässä kohtaa kuvioihin astui Cinia, joka teki Pakkasmarjalle tarjouksen Pro-yritysliittymästään.
Erityisen tyytyväinen Pakkasmarjan toimitusjohtaja Matti Leinonen on ollut siihen, että Cinian kanssa solmittu sopimus on räätälöity heidän tarpeisiinsa:
– Jos otan esimerkiksi isot operaattorit niin heillä on vakioehdot ja ne ovat siinä. Ei siinä ole mitään keskusteltavaa. Mutta Cinian kanssa me pystyttiin keskustelemaan asioista ja muuttamaan muutamaa asiaa sopimuksessa meidän toiveiden mukaisesti.
Yhteyden nopeudella on merkitystä
Operaattorivaihdoksen myötä Pakkasmarjan nettiyhteyden nopeus kasvoi merkittävästi ja yritys pystyi siirtämään kaikki palvelimensa pilveen. Muutos mahdollisti myös sen, että Pakkasmarja on pystynyt ja pystyy kumppaniensa avulla kehittämään omaa digitaalista ympäristöään ja sisäistä infraansa aivan uudella tavalla. Yrityksessä on vahva tahtotila opetella erilaisten digityökalujen käyttöä ja ottaa digitalisaation mahdollisuuksista kaikki irti.
Nopeiden yhteyksien avulla Pakkasmarjalla hoidetaan myös yhteydenpitoa eri yhteistyökumppaneihin:
– Me käydään nykyään todella paljon videopalavereita. Siinä säästetään itseämme, luontoa ja rahaakin samalla, kun ei juosta kaikkien asioiden perässä ympäri maailmaa.
Mistä tunnistaa hyvän yritysliittymän?
– Yhteyden kanssa on mennyt todella hyvin. Ei ole ollut mitään haasteita, eikä niitä tarvitakaan, kuvailee toimitusjohtaja Matti Leinonen Cinian toimittamaa nettiyhteyttä.
Hyvän nettiliittymän tunnistaakin yleensä siitä, että se on yrityksen arjessa täysin huomaamaton. Eikä jatkuvaa yhteydenpitoakaan asiakkaan ja liittymän toimittajan välillä tarvita, kun yhteys toimii luotettavasti ja liittymäsopimus on sellainen, johon asiakas on aidosti tyytyväinen.