Skip to main content

Apua kyberhyökkäys­tilanteeseen

Onko organisaatiossasi havaittu kyberhyökkäys tai tietoturvaloukkaus? Ei hätää, me autamme. 

Pattern-hero2

Ensimmäiset tunnit ovat ratkaisevia

Kun poikkeama havaitaan tai kyberhyökkäys osuu kohdalle, ensimmäiset tunnit havainnon jälkeen ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta saadaan selville tapahtuman alkuperä ja mahdolliset haitat voidaan minimoida pikaisesti ja tehokkaasti.  

Katso alta ohjeet, mitä tehdä silloin, kun kyberhyökkäystilanne on päällä. 

Ohjeita kyberhyökkäystilanteeseen 

1. Älä panikoi

Hätääntyneenä saatat tehdä ratkaisuja, jotka voivat pahentaa tilannetta. Hengitä syvään ja siirry seuraavaan toimenpiteeseen.  

2. Seuraa ajan kulumista siitä hetkestä eteenpäin, kun kyberhyökkäys havaittiin

3. Kirjaa tapahtumat ylös ja koita selvittää hyökkäyksen alkuperä

Kasaa kaikki mahdolliset faktat tapahtumasta ja kirjaa ne ylös mahdollisimman tarkkaan ja huolellisesti. Pidä kirjaa myös omista toimistasi. Näin hyökkäyksen alkuperä ja riskit on helpompi selvittää ja arvioida jälkeenpäin.

4. Lopeta mahdollisten saastuneiden laitteiden käyttö, mutta älä sammuta niitä

Lopeta sellaisten päätelaitteiden käyttö, jotka ovat mahdollisesti kyberhyökkäyksen kohteina tai välineinä. Älä kuitenkaan sammuta laitteita, jotta myöhempi tapahtumien kulun tutkinta on mahdollista.

5. Irrota saastuneet laiteet verkoista ja eristä ne muusta ympäristöstä

Pyri estämään haittojen leviäminen ja irrota kaikki sellaiset laitteet verkosta, joissa on havaittu poikkeamia. Eristä laitteet muusta ympäristöstä esimerkiksi palomuuria hyödyntäen.

6. Kutsu apua paikalle

Ota yhteyttä organisaatiosi tietoturvasta vastaaviin tahoihin.

Voit myös lähettää sähköpostia tai soittaa Cinian tukeen, cyber.support@cinia.fi, +358 20 776 9484. Autamme vahingon rajaamisessa, tutkinnassa ja normaaliin arkeen palaamisessa. Mikäli olet Cinian asiakas, otathan yhteyttä asiakastukeen tai organisaatiollesi dedikoituun tukihenkilöön palvelusopimuksesi mukaisesti.