Blogit ja artikkelit

Liiketoiminnan tulevaisuus edellyttää nopeita tietoliikenneyhteksiä (vieraskynä)

Digitalisaatio | Verkot ja tietoliikenne 15.4.2020

Emme Lidlissä tilaisi, kuljettaisi tai myisi ainuttakaan tuotetta ilman toimivia tietoliikenneyhteyksiä. Globaali talous ja asiakkaiden kasvavat vaatimukset tuotteiden alkuperään ja vastuullisuuteen liittyen vaikuttavat myös siihen, että tiedonkulun on oltava nopeaa, organisaatiotasolla läpinäkyvää ja kaikille sidosryhmille luotettavaa.


Kansainvälisyys kuuluu Lidlin DNA:han


Lidl & Schwarz KG -tukkukauppa perustettiin Saksan Neckarsulmissa vuonna 1930. Tällä hetkellä olemme kasvaneet 32 maassa toimivaksi vähittäiskauppaketjuksi, jolla on maailmanlaajuisesti noin 10 800 myymälää ja 287 000 työntekijää.

Kansainvälisyys liittyy Lidlissä yhtä lailla niin ostotoimintaan kuin esimerkiksi työntekijöidemme mahdollisuuksiin työskennellä eri maissa.

Myymistämme tuotteista puolet on Suomesta ja puolet maailman makuja. Liiketoimintamme kautta olemme voineet tukea myös kotimaisten yritysten vientiä; toissa vuonna 57 suomalaisyritystä vei yhteensä 187 tuotetta 24 eri maahan.

Toimintamallimme ja yrityskulttuurimme mukaisesti henkilökunnallamme on mahdollisuus hakeutua työskentelemään myös toisiin Lidl-maihin ja vastaavasti kansainväliset kollegamme vierailevat meillä usein. Kansainvälisyys on meillä siis aidosti osa arkea eikä päälle liimattu asia.

Kansainvälinen eikä Suomen sisäinenkään liiketoimintamme pyörisi ilman pilvipalveluja ja niitä tukevia tietoliikenneyhteyksiä. Ne mahdollistavat yhdessä sen, että reilut 180 suomalaista Lidl-myymälää voi tilata tuotteita kolmelta jakelukeskukseltamme ja vastaanottaa ne haluttuna ajankohtana. Tuoretuotteiden osalta tätä tapahtuu kaikkina viikonpäivinä.

Yhtä lailla kyse on työvuorolistojen laatimisesta, kassajärjestelmien tuottaman tiedon ajankohtaisuudesta tai tulevaisuuden ennusteiden luotettavuudesta. Toimivat tietoliikenneyhteydet ovat meille mitä liiketoimintakriittisin asia.
 

Vastuullisuus haastaa tiedonkulun

 

Megatrendit vaikuttavat voimakkaasti myös vähittäiskauppaan. Järkevä kuluttaminen, ympäristötietoisuus ja eettisyys ovat niitä tekijöitä, jotka mietityttävät asiakkaitamme. Tämän mukaisesti vastuullisuus näkyy jokaisen lidliläisen työssä. Globaalina suuryrityksenä ja Suomessakin merkittävänä toimijana meillä on yhteiskunnallinen vastuu toimia oikein.

Panostamme tällä hetkellä todella paljon energiatehokkuuteen. Omissa IT-konesaleissamme syntyvä hukkalämpö hyödynnetään kiinteistöjen lämmittämisessä. Aurinkopaneelien käyttö jakelukeskuksissa sekä uusissa myymälöissä on meillä yhä tavallisempaa ja olemme alamme parhaita kierrätyksessä ja hävikin torjunnassa.  

Hinta on tämän päivän kuluttajalle tärkeä seikka, mutta kiinnostus ruuan alkuperää ja eettisesti parempia valintoja kohtaan kasvaa jatkuvasti. Digitalisaatio saattaa tulevaisuudessa mahdollistaa meille uusia tapoja jakaa asiakkaillemme tietoa tuotteiden alkuperästä.
 

Suomi ei ole enää liiketoiminnallinen takapajula

 

Parhaimmillaan nopeat tietoliikenneyhteydet vaikuttavat myönteisesti kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin. Resurssien jakaminen, on kyse sitten osaamisen tai tiedon välittämisestä, helpottuu huomattavasti. Lidlin kohdalla toimiva yhteys Saksassa sijaitsevaan pääkonttoriimme on tehostanut liiketoimintaa, helpottanut yhteydenpitoa sekä viestintää ja sujuvoittanut yhteistyötämme.

Kansainvälisessä konsernissa syntyy myös suoria kustannussäästöjä hyvien tietoliikenneyhteyksien ansiosta. Työmatkat vähenevät kun neuvottelut onnistuvat virtuaalisesti.

Suomi ei ole enää Euroopan takapajula, vaan varteenotettava markkina-alue ulkomaisille toimijoille, kuten Lidlille.

Nopeat tietoliikenneyhteydet häivyttävät etäisyyksiä ja tuovat Suomen lähemmäs kansainvälisiä markkinoita. Sama pätee toisinpäin eli myös muu maailma mahdollisuuksineen on nyt lähempänä suomalaisia yrityksiä!

Jukka-Pekka Luhanko, CIO, Lidl Suomi -

 

 

Jukka-Pekka Luhanko
Chief Information Officer (CIO)
Lidl Suomi

Jukka-Pekka Luhanko
Chief Information Officer (CIO)
Lidl Suomi

Jaa