Riippumattomat ja rehelliset neuvot vauhdittavat Carinafourin CALS-digipalvelun kehitystä. CALS hallitsee materiaalivirtoja suunnittelusta ja toimitusketjusta tuotantoon ja elinkaarihallintaan asti. Cinian asiantuntijoiden tekemät auditoinnit auttavat luotsaamaan digitaalista liiketoimintaa kasvuun.
“Haluamme, että tuotteemme on laadukas, nykyaikainen ja perustuu moderneihin teknologioihin. Cinian avulla varmistamme, että näin todella on. Objektiivisen tarkastelun ja raporttien lisäksi olemme saaneet sparrauskumppanuutta uusiin ratkaisuihin, kuten tekoälyn ja integraatioiden toteutustapoihin", kertoo Maarit Lappalainen, Head of Digital Supply Chain & Consulting Solutions Carinafourilta.
“Vastaako järjestelmän teknologia liiketoiminnan vaatimuksiin? Jos jotain kannattaa tehdä toisin, niin millä tavalla? Esimerkiksi näihin kysymyksiin olemme etsineet vastauksia”, kertoo Principal Consultant Niklas Collin Cinialta.
Case: CALS-järjestelmän arkkitehtuurien arviointi
- Carinafour auttaa projektiteollisuuden yrityksiä toimitusketjujen solmukohdissa. Sen digitaalinen lippulaiva on CALS-sovellus. CALS vähentää työmaita piinaavaa turhaa odottelua, kun tuotteet ja tarvikkeet saadaan oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan.
- Carinafour kehittää strategisesti tärkeää digipalvelua itse.
- Cinian asiantuntijat ovat tehneet sovellukselle viime vuosina kolme perusteellista arviointikierrosta toimintasuosituksineen.
- Työpajoissa on käyty läpi tulevaisuuden liiketoimintaa ja CALSin teknologiaa. Yksityiskohtaisen arvioinnin jälkeen havainnot on paketoitu raportiksi ja suosituksiksi.
Tekoälyvalmiudet ja tietoturva tarkastelussa – kaikki lähtee liiketoiminnan odotuksista
Viimeisin tarkastelukierros varmisti, että CALSin nykyinen sovellusarkkitehtuuri mahdollistaa esimerkiksi uusien tekoälyominaisuuksien rakentamisen.
“Cinia on tietoturvan saralla huippuosaaja, ja myös se näkökulma on meille totta kai tärkeä”, Lappalainen lisää.
Suuria korjausliikkeitä ei tarvinnut tehdä. Cinian raportti toi varmuutta siihen, että suunta on oikea. Kaksi vuotta aiemmin tilanne oli toinen. CALSin uudistamiseksi oli otettava isompi kehitysloikka, kun palvelusta tuli entistä tärkeämpi osa Carinafourin tarjoomaa. Oli epävarmaa, riittäisikö silloisen arkkitehtuurin kantokyky toteuttamaan suunnitelmat.
Tuolloin Cinian tekemä analyysi vahvisti sen, mitä johtoryhmä jo uumoili: järjestelmän perustuksia päätettiin uudistaa ja Carinafour otti ohjelmiston kehityksen vahvemmin omiin ohjaksiinsa.
“Isotkin muutokset ohjelmistokehityksessä ovat normaaleja, kun liiketoiminta kasvaa ja muuttuu. Meidän kokoiselle toimijalle päätös oli silti strategisesti todella iso. Ulkopuolinen arviointi vahvisti, että ratkaisu nojaa tietoon ja CALSin kehitys viedään uudelle tasolle”, Lappalainen sanoo. “Nykytilanteen haastamisesta ja hyvien kysymysten kysymisestä oli ehdottomasti hyötyä.”
Pitkässä kumppanuudessa etuna ymmärrys liiketoiminnasta
“Cinian asiantuntijoiden työssä paistaa vakaa ja vankkumaton ammattitaito. Sen huomaa jo raporttien sisällöstä”, Lappalainen kiittää.
Yksittäisten arviointien välillä voi olla vuosienkin tauko, mutta tutuilla asiantuntijoilla säilyy perspektiivi CALSin koko matkaan.
"Näen oman roolini luotettavana neuvonantajana, johon voi ottaa yhteyttä ja kysyä aiheesta kuin aiheesta. Paras palaute on kuulla vielä vuoden-puolentoistakin jälkeen, että meidän laatimamme raportti on käytössä, ja juuri meidät halutaan tekemään arviointia uudelleenkin”, Collin kertoo.
Lappalainen uskoo kumppanuuden jatkuvan myös tästä eteenpäin, sillä myös CALS kehittyy koko ajan.
“On erityisen hyvä, että olemme käyneet yhdessä läpi liiketoiminnan tahtotiloja. Teknisiä ratkaisuja, kuten skaalautuvuutta tai tekoälyn mahdollisuuksia, on sitten peilattu nimenomaan noita tavoitteita vasten. Emme ole katsoneet vain nykytilannetta, vaan myös sitä, mitä CALS on tulevaisuudessa.”
Tutustu, miten Cinian voi auttaa sinua artikkitehtuurien arvioinnissa