Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille varmistavat, että matkustaminen Finavian lentoasemilla on sujuvaa. Tietoliikenneyhteydet ovat kriittisen tärkeitä tehtävän toteuttamisessa.
Finavian 20 lentoaseman kautta lensi vuonna 2024 yhteensä 19,6 miljoonaa matkustajaa, joista 16,3 miljoonaa vieraili Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Globaalit lentoliikenteen palvelut syntyvät kymmenien tuhansien toimijoiden yhteistyönä. Lentoaseman toiminta vaatii, että tieto liikkuu sujuvasti, katkotta ja häiriöttä.
Vastuullisuus ja turvallisuus ovat Finavian toiminnan peruskiviä. Siksi yhtiö on rakentanut verkkoyhteyksien kokonaisuuden erityisen huolellisesti.
Mukana monen toimittajan ympäristössä
Cinian yhteistyö Finavian kanssa käynnistyi vuonna 2019, kun sittemmin Ciniaan sulautunut Netplaza valittiin toimittamaan tietoliikenneyhteydet lentoasemille. Alusta asti kyseessä on ollut monen toimittajan ympäristö, kertoo Finavian IT-infrastruktuurista vastaava päällikkö Mikko Nyman:
“Etsimme jo hankintavaiheessa useampia palveluntarjoajia, sillä emme voi olla riippuvaisia vain yhdestä operaattorista. Vaatimuksemme ovat korkealla ja jokainen kumppaniehdokas arvioidaan. Cinia pystyi vastaamaan tarjouspyynnön vaatimuksiin hyvällä hinta-laatu -suhteella. Cinialla on toki myös hyvä maine alalla ja meidän lisäksemme muitakin kriittisiä asiakkuuksia.”
Jatkuva valmius nopean, luotettavan ja asiantuntevan palvelun tarjoamiseen on yhteistyön perusta, sanoo Service Manager Mika Koskinen Cinialta:
“Finavian yhteyksistä huolehtii meillä erittäin kokenut asiantuntijoiden joukko. Kun asiakkaan ympäristön kanssa ollaan tekemisissä päivittäin, tekniset ja toiminnalliset piirteet sekä dokumentaatio tulevat tutuiksi.”
Network Operations Center (NOC) valvoo vuorokauden ympäri
Yhteistyö laajeni noin vuotta myöhemmin, kun Cinia valittiin Finavian Network Operations Center (NOC) -toimittajaksi.
“NOCin ulkoistaminen on fiksu tapa järjestää verkkolaitteiden 24/7-valvonta ja -hallinta. Häiriötilanteet pystytään ratkomaan ammattitaitoisesti myös toimistoajan ulkopuolella. Palvelupyyntöjen hoitamisen lisäksi Cinia hoitaa sovitusti konfiguraatioita. Näin omat asiantuntijamme voivat keskittyä projektien hoitamiseen ja kehitystyöhön”, kuvailee Finavian tietoliikennetiimin Team Lead Johannes Moijanen.
“Tietoliikenne on yksi Finavia IT:n ydintoiminnoista ja sen parissa meillä työskentelee oma asiantunteva tietoliikennetiimi. NOCin hankkiminen palveluna on helppo tapa tukea työntekijöitämme, joilla on ymmärrystä lentoasemayhteisön vaatimuksista ja lentoliikennealasta”, Mikko Nyman täydentää. “Cinian NOCin analytiikkatyökaluista on hyötyä etenkin silloin, kun pitää paikantaa tarkka syy laite- tai järjestelmähäiriöille.”
ITSM-integraatio lisää läpinäkyvyyttä tikettien käsittelyyn
NOC on osa Finavian laajaa IT-tukipalveluiden ekosysteemiä. Jos Finavialla havaitaan tietoliikenneyhteyksiin liittyvä vikatilanne, asiantuntija lähettää palvelupyynnön Cinialle ratkottavaksi.
Tikettien käsittelyyn tarkoitettujen ITSM-järjestelmien täytyy pelata yhteen ilman kikkailua. Osa NOCin asiakasyrityksistä haluaa, että päivystäjät operoivat asiakkaan ITSM-järjestelmässä, osa hyödyntää mieluummin Cinian tarjoamaa palveluportaalia. Finavialle toteutettiin räätälöitynä ratkaisuna ITSM-järjestelmien integraatio.
“Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme ostaneet NOC-palvelua ulkopuoliselta toimittajalta. Myös integraation rakentaminen oli meille uutta, ja se osoittautui yllättävän haastavaksi. Myöhemmin olen saanut huomata muiden toimittajien ja hankkeiden kanssa, että integraatiohankkeet ovat työläitä, vaikka idea on simppeli”, Mikko Nyman kertaa.
Molemmat osapuolet ovat sitä mieltä, että vaivannäkö kannatti:
“On hyvä, että kummassakin organisaatiossa voidaan toimia tutuilla työkaluilla. Silti kumpikin saa saman, ajantasaisen tiedon tikettien tilanteesta”, Nyman perustelee.
Sopivan kokoinen kumppani
Vuoden 2023 alusta alkaen Cinian ja Finavian yhteistyö on kattanut myös SOC-palvelut. Lankoja käsissään pitelevä Cinian Mika Koskinen kiittää yhteistyön sujuvuutta:
“Säännöllisten, muodollisten palaverien lisäksi nopea, jokapäiväinen kommunikaatio pelaa, ja soittamiseen tai chattaamiseen on matala kynnys.”
Cinia on osoittautunut Finavialle sopivan kokoiseksi kumppaniksi. Taustalla on laaja pooli tietoverkkoratkaisuiden ja kyberturvallisuuden asiantuntijoita, ja yhteistyö voi kasvaa ja laajentua. Toisaalta Cinia on ketterä muokkaamaan prosessejaan niin, että ne vastaavat joustavasti asiakkaan odotuksiin.
“Sillä on merkitystä, että kumppani ymmärtää toimintaamme ja sen reunaehtoja, kuten tietoverkkojen kriittisyyttä ja tarvetta korkealle tietoturvalle. Onnistumiseen vaikuttaa varmasti sekin, että Mika on ollut yhteyshenkilömme pitkään ja hoitanut tätä kokonaisuutta”, Johannes Moijanen kiittää.
“Mitä paremmin toimittajakumppani on sisällä asiakkaan liiketoiminnassa, sitä enemmän syntyy lisäarvoa”, Mikko Nyman summaa.