Säteilyturvakeskus luottaa Cinian cEye-valvontaratkaisuun

Sosiaali- ja terveysministeriön alaisella Säteilyturvakeskuksella on mahtipontinen, mutta sitäkin tärkeämpi toiminta-ajatus: ihmisten, yhteiskunnan ja ympäristön suojelu säteilyhaitallisilta vaikutuksilta. Suojelu ulottuu myös tuleviin sukupolviin eli STUK varmistaa, että tulevaisuudenkin suomalaisilla on mahdollisimman hyvät edellytykset elää maassamme.

Koska STUK toimii valvovana viranomaisena ja vastaa Suomen turvallisuuteen oleellisesti vaikuttavasta työstä, vaaditaan ICT-järjestelmien valvonnaltakin äärimmäistä varmuutta, joustavuutta ja monipuolisuutta. Tietohallinnon vetäjä, järjestelmäpäällikkö Mikko Kettunen kertoo, mitä tämä tarkoittaa käytännössä, ja kuinka Cinia on pystynyt vastaamaan haasteeseen. 

Huippuluokan valvontaratkaisu reagoi heti häiriötilanteisiin

Säteilyturvakeskus valvoo rakennetun ympäristömme raskaan sarjan riskitekijöitä eli muun muassa ydinvoimaa, kaivosten toimintaa, jätteiden käsittelyä sekä erilaisten säteilyä toiminnassaan hyödyntävien laitteiden käyttöä ja poistoa.

Valvovana viranomaisena Säteilyturvakeskukselle on tärkeää pystyä valvomaan myös omaa toimintaa.

- Vastuuta emme voi ulkoistaa vaikka yrittäisimmekin. Loppuvastuu on aina meillä, joten jotta voimme hoitaa työmme, meillä täytyy olla valvonnan kautta tietoa siitä, mitä missäkin tapahtuu, sanoo Kettunen. STUKin kohdalla tilanne on se, että kaikkien järjestelmiemme täytyy olla huippuluokkaa. Työn luonteen takia meidän täytyy pystyä reagoimaan häiriötilanteisiin välittömästi. Meillä ei siis ole varaa olla ilman valvontajärjestelmiä, ja tämä pätee myös ICT-puoleen, hän jatkaa.

Järjestelmäpäällikkönä vuosia toimineen Kettusen mukaan valvontaratkaisujen suurin hyöty on se, että ongelmiin voidaan reagoida ennen kuin ne realisoituvat. Tästä johtuen korjaamiseenkin voidaan puuttua proaktiivisesti ja nopeasti.

- Jos saamme yöllisen tekstiviestihälytyksen jostakin järjestelmästämme, voimme tarvittaessa aloittaa korjaukset heti emmekä vasta virka-aikana. Ilman valvontajärjestelmää moni vika jäisi yksinkertaisesti huomaamatta. Lisäksi järjestelmämme ilmoittavat, jos niihin määritellyt prosessit sammuvat. Tämä auttaa myös lokittamaan tapahtumia. Jos meillä on poikkeava näkemys esimerkiksi siitä, miten joku palvelu on toiminut tiettynä päivänä, niin voimme tarkistaa tilanteen jälkikäteen, valottaa Kettunen.


Cinian valvontaratkaisua on helppo suositella kaikille yrityksille

Säteilyturvakeskus on käyttänyt Cinian tarjoamaa mittaus- ja valvontaratkaisua jo useiden vuosien ajan. Ratkaisua hyödynnetään STUKin palvelimien ja palveluiden valvonnassa, ja lisäksi ulkoisten toimittajien tuottamien palvelujen laadun seurannassa.

Kettusta ilahduttaa se, että pitkäaikaisena kumppanina Cinia ymmärtää STUKin toimintaympäristöön liittyviä yksityiskohtia. Hän arvostaa myös valvontajärjestelmän kehittämiseen liittyvää proaktiivisuutta.

- Välillä on käynyt niinkin, että olemme itse pohtineet jotakin toiminnallisuutta.  Ennen kuin olemme ehtineet mainita asiasta Cinialle, on yritys jo ehtinyt kehittää valvontaratkaisun sen mukaiseksi. Kokonaisuutena asiat ovat toimineet hyvin ja toivon, että näin jatkuu myös tulevaisuudessa, Mikko Kettunen kehuu.

Cinian mittaus- ja valvontaratkaisun etuihin kuuluu sekin, ettei sen käyttöönotto vaadi kovin syvällistä osaamista. Vaikka STUKin kymmenhenkisellä tietohallintotiimillä on todella laaja tekninen tausta, niin Kettunen ymmärtää hyvin organisaatioita, joissa näin ei ole.

- Tämänkin takia Cinian valvontaratkaisua on helppo suositella oikeastaan kaikille yrityksille. Nykypäivänä valvontajärjestelmät ovat välttämättömiä kaikille. Jos valvontaa ei ole, se tarkoittaa, että silloin on jotain pielessä, summaa Kettunen.