Cinian asiantuntijuus auttaa Rastor-instituuttia onnistumaan pilvisiirtymässä ja tietoturvassa
Cinia on kulkenut Rastor-instituutin rinnalla jo vuosia, ja sitä mukaa, kun Rastor-instituutti on kasvanut ja sen toiminta laajentunut, myös yhteistyö on skaalautunut vastaamaan muuttuneita tarpeita. Pienelle IT-tiimille kumppanuus tuo elintärkeää tukea muun muassa kestävän tietoturvan jatkuvaan parantamiseen sekä pilvisiirtymän vauhdittamiseen.
Rastor-instituutti on yksi Suomen tunnetuimmista koulutusorganisaatioista, joka tarjoaa ammatilliseen kehittymiseen, johtamiseen, yrittäjyyteen ja liiketoiminnan osa-alueisiin syventyviä koulutus- ja urapalveluita opiskelijoille, yrityksille ja julkishallinnon toimijoille. Rastor-instituutti työllistää noin 150 henkeä, ja vuosittain tuhannet opiskelijat kehittävät osaamistaan sen tarjoamissa koulutuksissa. Tavoitteena on tukea sekä yksilöiden että organisaatioiden osaamisen kasvua ja kilpailukykyä jatkuvasti muuttuvassa työelämässä.
IT-infran palveluilla ja tietoturvalla on Rastor-instituutin toiminnan kannalta ratkaiseva merkitys. Digitaaliset opiskeluympäristöt ja -materiaalit on pidettävä turvassa, samoin opiskelijoiden ja asiakkaiden tiedot.
“Cinian tarjoamat palvelut ovat meille keskeisen tärkeitä. Järjestelmämme pyörivät paljolti Cinian konesalien ja osaamisen tuella. Kumppanuus mahdollistaa meille sen, että voimme keskittyä kehittämiseen ja viedä useampia asioita eteenpäin yhtä aikaa”, Rastor-instituutin CIO Mika Siitari luonnehtii yhteistyön merkitystä instituutille.
Matkalla uuteen ympäristöön pilvisiirtymän kautta
Alun perin Cinian ja Rastor-instituutin kumppanuus lähti liikkeelle konesalipalveluista, ja yhteistyössä rakennettiin, ylläpidettiin ja kehitettiin turvallista ympäristöä instituutin palveluille.
Tällä hetkellä Rastor-instituutti on keskellä pilvisiirtymää, ja vaikka aiemmin palveluiden pyöriminen Cinian turvallisissa konesaleissa on ollut tärkeää, osa palveluista ja järjestelmistä siirtyy nyt julkipilven puolelle ja osa korvataan valmiilla SaaS-tuotteilla. Muutos on suuri, ja myös sen toteuttamisessa Cinia on ollut merkittävä tukipilari.
“Konesalipalveluiden rooli on ollut meille todella tärkeä, mutta nyt haemme uusia hyötyjä ja kyvykkyyksiä kehittyneestä teknologiasta ja esimerkiksi tekoälystä sekä datan fiksummasta hyödyntämisestä. Samalle puramme legacy-taakkaa, ja saamme myös kustannushyötyjä”, Siitari taustoittaa muutosta.
“Cinia on ollut tällä matkalla meidän tukenamme, ja rakentanut kanssamme niin strategiaa kuin roadmapia. Pilviympäristön tullessa koko ajan vahvemmin osaksi arkea tarvitsemme uutta osaamista sen hallintaa ajatellen esimerkiksi varmistuksissa ja niiden toteuttamisessa, jossa IAAS (Infrastucture as a code) -mallilla on suuri rooli. Uutta kohti mennessä tarvitaan myös vahvaa ymmärrystä tietoturvasta, jotta saamme sen kannalta yhtä toimivan ympäristön tulevaisuudessakin. Erityisesti tässä Ciniasta onkin ollut iso apu mahdollistamassa muutosta. Luottamus yhteistyöhön Cinian kanssa on lujaa”, Siitari jatkaa.
Valvonta takaa poikkeamien käsittelyn vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä
Cinian ja Rastor-instituutin kumppanuudessa keskeisintä on ollut tietoturva konesalipalveluista pilvisiirtymään asti. Tietoturvan kerroksia on vahvennettu lisäksi Cinian kyberturvavalvomo CSOCin palveluilla.
”Cinian CSOC-palvelut ovat mahdollistaneet meille hyvät reaktioajat ja tarjonneet syvällistä osaamista poikkeustilanteisiin. Cinian toimittamat valvonnan palvelut ovat tärkeä osa operatiivista toimintakykyämme arjessa, ja valmiina reagoimaan, jos ongelmien ilmenee”, Mika Siitari kertoo.
Aiemmin Rastor-instituutilla oli käytössä vain arkipäivät kattavat valvontapalvelut, mutta Cinian suosituksesta palvelua laajennettiin myös jatkuvaan ympärivuorokautiseen valvontaan. Tämä paransi merkittävästi tietoturvan kattavuutta ja reagointivalmiutta, erityisesti kriittisinä aikoina, kuten pyhäpäivinä. ”Tätä tosiaan tuumattiin edeltäjäni kanssa, kun tulin taloon ja muutos tuntui meistäkin luontevalta tuossa kohtaa laittaa käytäntöön”, Siitari jatkaa
Tietoturvaa on pyritty varmistamaan myös proaktiivisesti digitaalisen riskin kartoituksella ja uhkatiedustelulla.
”On tärkeää, että saamme näkymää riskipinta-alaamme myös ulkopuolelta. Cinia on tarjonnut meille kriittisiä analyysejä, jotka ovat auttaneet kehittämään meidän tietoturvaamme entisestään. Vaikka suuria riskejä ei löytynyt, se antoi meille mielenrauhan ja tiedon siitä, että asiat ovat hyvällä tolalla.”
Yhteishenki avainasemassa
Cinian ja Rastor-instituutin välinen kumppanuus on rakentunut vahvasti luottamuksen ja tiiviin yhteistyön varaan.
”Tämä ei ole kliininen tilaaja-toimittaja-suhde, vaan yhteinen projekti, jossa olemme samalla puolella ja työskentelemme yhdessä kohti samoja tavoitteita. Luottamus on kaiken perusta – ilman sitä moni asia ei toimisi”, Siitari toteaa.
Yhteistyön sujuvuus näkyy myös siinä, miten hyvin Siitarin tiimissä koetaan Cinian palveluiden ja asiantuntijoiden vastaavan heidän tarpeitaan. ”Asiat hoituvat nopeasti, kun saman katon alta löytyy asiantuntija, joka tuntee juuri meidän ympäristömme ja osaa auttaa tarpeen tullen. Tämä on tärkeää organisaatiolle, jolla ei ole omia resursseja ihan jokaiseen tarpeeseen. Näin olemme samalla mahdollistaneet oikeanlaisen osaamisen saatavuuden osana digitalisaatiota ja sen tarpeita.”