Lidl Suomi hyötyi nopeista tietoliikenneyhteyksistä

Lidl Suomi on laajentunut vuonna 2002 avatusta kymmenen myymälän ketjusta merkittäväksi vähittäiskaupan toimijaksi. Vahva kasvu, kansainvälinen ja kotimainen ostotoiminta sekä ympärivuorokautinen toimintaympäristö vaativat tietoliikenneyhteyksiltä paljon. Cinia vastasi onnistuneesti haasteeseen.

Globaalisti 29 maassa toimiva 10 500 myymälän Lidl on kansainvälisen vähittäiskaupan vaikuttava pelaaja. Keskitetyt ostot sekä logistiikan toimivuus edellyttävät hyvin toimivia tietoliikenneyhteyksiä, sillä ne vaikuttavat merkittävästi liiketoiminnan sujuvuuteen ja onnistumiseen. Myös Suomen sisäiset yhteydet ovat oleellisia, sillä Lidl Suomi operoi maassamme etelästä pohjoiseen reilun 180 myymälän ja kolmen jakelukeskuksen voimin.  

Lidlin CIO Jukka-Pekka Luhanko avaa tietoliikenneyhteyksiin liittyvää haastetta seuraavasti: "Tietoliikenneyhteytemme Suomessa ovat itse asiassa hyvällä mallilla, mutta aiemmin yhteydet emoyhtiöömme Saksaan olivat ajoittain hitaita ja epävakaita. Yhteydet Keski-Eurooppaan kulkivat Ruotsin ja Tanskan solmupisteiden kautta, mikä myös omalta osaltaan vaikeutti asiaa."

Haasteena kansainvälisyys ja ympärivuorokautinen toiminta 

Elintarviketoimijana Lidlin liiketoiminnassa korostuvat nopeatempoisuus,  kansainvälinen ja kotimainen ostotoiminta sekä suuret asiakasmäärät. Erityispiirteenä ovat viikon jokaisena päivänä tilattavat ja yön yli toimitettavat tuoretuotteet.

"Myös tuotteiden suuri määrä ja niiden rajoitettu myyntiaika ovat haasteita, jotka meidän täytyy ottaa huomioon jokapäiväisessä tekemisessä", Luhanko taustoittaa.

Tuloksena vähintäänkin kaksinkertaistunut yhteysnopeus

Kun vihreää valoa näytettiin sekä Suomesta että Saksasta, alkoi Cinian työ. Lidlille toimitettiin taatun kaistan ja korkean käytettävyyden siirtoyhteyspalvelu, joka yhdistää Suomen ja Saksan pääkonttorit.

"Lidlille asiakaslähtöisesti räätälöimämme ratkaisu tehostaa liiketoimintaprosesseja, mutta mahdollistaa myös monien liiketoimintasovellusten yhtäaikaisen käytön. Esimerkiksi varastonkierron optimointi, työtuntien suunnittelu sekä kassajärjestelmätietojen päivitykset onnistuvat nyt sujuvammin kuin aikaisemmin", selventää Cinian kansainvälisen myynnin johtaja, Eeva Liljanto.

Jukka-Pekka Luhanko on todella tyytyväinen lopputulokseen.

"Tämänhetkiset yhteydet ovat käytännössä nopeampia kuin Cinia meille alun perin lupasi. Yhteysnopeus on vähintään kaksinkertaistunut, ja tietyt yhteydet toimivat neljä kertaa nopeammin kuin aiemmin. Tällä on ollut merkittävä vaikutus liiketoimintaamme, jossa millisekunneillakin on merkitystä", hän kertoo.

 

Yhteistyöstä Cinian kanssa jäi positiivinen muistijälki

"Jos kuvailisin yhdellä sanalla Ciniaa, sana olisi luotettava. Meillä ei ollut aiempaa kokemusta vastaavasta yhteistyöstä, joten projekti jännitti hieman alussa. Yhteistyömme oli avointa ja hyvinkin mutkatonta, ja teimme työtä yhteisen päämäärän eteen. Lopputuloksena saimme enemmän kuin meille alun perin luvattiin, mikä omalta osaltaan paransi yleistä mielikuvaa Ciniasta entisestään. Jatkoyhteistyötä ajatellen tämä on erittäin hyvä asia", summaa Luhanko.