Muistatko, kun viimeksi valitsit yrityksellenne tietoliikenneyhteyksiä? Perustuiko päätöksenteko faktoihin vai oliko mukana myös aikaisempiin kokemuksiin tai kuulopuheisiin perustuvaa tietoa, jonka oletit pitävän paikkansa myös tällä kertaa?
Asiantuntijamme törmäävät työssään jatkuvasti tilanteisiin, joissa asiakkaat ovat tyytymässä liittymiin, jotka eivät enää vastaa heidän nykyisiä tarpeitaan. Siksi käymme nyt läpi tyypillisimpiä yritysliittymän valintaan vaikuttavia harhaluuloja ja paljastamme tosiasiat niiden takaa.
1. ”Kaikki operaattorit tarjoavat samanlaisia yritysliittymiä”
Sen lisäksi että eri operaattorit tarjoavat erilaisilla teknologioilla toteutettuja yritysliittymiä, toimijoiden hinnoittelu, palveluiden ja tuotteiden paketointi sekä asiakaspalvelu eroavat usein toisistaan. Osa operaattoreista tarjoaa hyvin standardoituja palvelukokonaisuuksia, kun taas osa pyrkii ensin kartoittamaan asiakkaan tarpeet ja räätälöimään palvelut näiden tarpeiden mukaan. Räätälöinnin etuna on, että asiakas saa juuri hänelle sopivan kokonaisuuden ilman, että joutuu maksamaan turhasta.
2. “Teknologialtaan samanlaisten yritysliittymien ainut erottava tekijä on hinta”
Liittymää valitessa ei välttämättä heti tule mieleen, että asiakaspalvelulla olisi jotain merkitystä liittymän hankinnassa. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun oman yhteyden nopeutta on tarvetta nostaa, edessä on toimipisteen muutto tai laajennus tai yhteydessä ilmenee jokin odottamaton ongelmatilanne, nopea ja osaava asiakaspalvelu säästää monelta päänvaivalta. Siksi operaattoria valitessa on hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, millaista asiakaspalvelua se tarjoaa: onko palvelu henkilökohtaista ja kuinka nopeasti yhteydenottoihin ja ongelmatilanteisiin reagoidaan.
Lue lisää: Cinian laadukkaat valokuituyhteydet vakuuttivat Hoivatien
3. ”Operaattoria ei voi vaihtaa, koska kiinteistössä on operaattorin X valokuitu- tai kupariyhteys”
Vaikka kiinteistön valokuitu tai kupari on toisen operaattorin omistuksessa, tämä ei ole este sille, että liittymän tarjoaisi jokin toinen operaattori. Kuidun tai kuparin vuokraus on aivan normaali käytäntö operaattoreiden kesken ja vuokratun tekniikan kautta operaattorit voivat tarjota omia liittymiään omalla hinnoittelullaan. Kuidun tai kuparin vuokraus ei tarkoita sitä, että operaattorit toimisivat toistensa jälleenmyyjinä. Vaikka osa yhteyden fyysisestä reitistä tulee toiselta operaattorilta, yhteyden tarjoaa toimija, jonka kanssa on tehty palvelusopimus.
4. ”Kuparikaapeliyhteyden nopeutta ei voi nostaa”
Kuparikaapelin kautta kulkevan internetyhteyden nopeuteen vaikuttavat monet eri asiat kuten esimerkiksi kuparien pituus, niiden laatu ja yhteyden toteuttamiseen käytettävä teknologia. Jos nykyisen yhteyden nopeus ei miellytä, operaattoreilta kannattaa tiedustella tarkemmin, millaista teknologiaa he hyödyntävät ja millaista yhteysnopeutta heillä on tarjota. Nopeuksissa voi olla eroja eri operaattoreiden välillä.
5. ”Valokuidun kaivaminen on yritykselle aina kallista”
Tämä riippuu siitä, mistä näkökulmasta asiaa katsoo. Toimimaton liittymä ja siitä aiheutuvat taloudelliset tappiot tulevat helposti kalliimmaksi kuin nopean, toimintavarman kuidun kaivaminen. Tulevaisuudessa tiedonsiirto ja yhteyden toimivuus korostuvat entisestään ja valokuitua voidaankin pitää investointina tulevaan.
Kannattaa myös muistaa, että rakentamiskustannuksia on usein mahdollista jyvittää pitempiaikaisiin palvelusopimuksiin, jolloin kertakustannukset eivät ole niin suuria. Eikä valokuidun rakentaminen työllistä yritystä, sillä operaattori hoitaa kaivuutyöt ja yhteyden kytkennät avaimet käteen -periaatteella.
Tarjouksen pyytäminen ja hinta-arvion selvittäminen ei maksa mitään, joten valokuiturakentamisen kustannukset kannattaa aina selvittää. Sekin on hyvä muistaa, että valokuidun saa myös vuokrakiinteistöihin.
Lue myös: Mitkä asiat askarruttavat yrityksiä valokuituyhteyden hankinnassa? – 5 usein kysyttyä kysymystä