3.12.2021 9:59

eViljapassi tuo tuotteen arvoketjun nyt myös kuluttajan ruokapöytään

Cinia ja Second Thought julkistavat sähköisen viljapassin UPIDS-tuotetietojärjestelmään. Näin voidaan kertoa tietoja viljatuotteen matkasta sekä viljelijälle että kuluttajalle uudella tavalla. Viljelijä hyötyy, kun sähköinen järjestelmä tehostaa ja helpottaa työtä, ja kuluttaja saa tuotteesta enemmän tietoa kuin aiemmin. Cinian kehittämän eViljapassin ottaa ensimmäisenä käyttöön Malmgårdin kartano.

Viljapassi on viljalähete ja kuormakirja, jota käytetään maatilojen ja viljakaupan sekä -teollisuuden tiedonsiirtoon, kun viljaerä myydään ja toimitetaan tilalta eteenpäin. Passi yhtenäistää alan käytäntöjä ja parantaa kotimaisen viljaketjun jäljitettävyyttä.

Cinia on kehittänyt viljapassista sähköisen version: eViljapassin. eViljapassi eroaa perinteisestä paperisesta viljapassista monella tavalla. Digitaalinen passi dokumentoi viljaerän koko matkan tarkasti maatilalta myllylle ja eteenpäin. Se helpottaa viljelijän paperitöitä ja ajankäyttöä sekä viljaerien kuljetuslogistiikkaa.

Tuotteen matka näkyväksi samalla alustalla viljelijälle ja kuluttajalle

Nyt eViljapassin tietoja voidaan tuoda myös kuluttajille. Ensimmäisenä eViljapassin kuluttajille ottaa käyttöön loviisalainen luomuviljelyyn erikoistunut Malmgårdin kartano. eViljapassin tiedot tulevat tuotteen QR-koodille aluksi kahden tuotteen pakkauksiin: Malmgårdin spelttisihtijauhoon ja kaurahiutaleeseen. Kuluttaja voi skannata QR-koodin älypuhelimellaan ja saa siten valtavasti lisää tietoa tuotteesta ja sen matkasta.

"eViljapassin ja digitaalisen tuotetiedon avulla voimme kertoa suoraan kuluttajille, että teemme puhdasta, kotimaista ruokaa", kertoo Malmgårdin kartanon isäntä Henrik Creutz.

UPIDS IO-palvelun avulla kuluttajalla on mahdollisuus tietää jopa yksittäisen tuotteen tasolla, mitä syö. Kuluttajatietoihin voi lisätä tuotteen tarinan lisäksi esimerkiksi reseptejä ja vinkkejä tuotteen käyttöön.

"Malmgård valikoitui Cinian ja Second Thoughtin yhteistyökumppaniksi, sillä pienenä ja notkeana tuottajana se pystyy kokeilemaan ja todentamaan ketterästi, että ketju ja järjestelmä toimivat", kertoo Cinian kehityspäällikkö Jyrki Hyyrönmäki.

 

eViljapassi ja UPIDS avaavat ovet ilmastotyöhön uudella tavalla

Viljelijä näkee eViljapassista kaiken tarvitsemansa tiedon viljelysuunnitelmista prosessien optimointiin ja kuluttaja näkee sen, mikä on olennaista tuotteen valinnassa ja käytössä. eViljapassin ja UPIDS IO-palvelun avulla viljelijä voi välittää olennaisen tiedon tuotannosta ja tuotteesta kuluttajalle.

Tuotantoketjun avaaminen maataloudessa alkutuotannosta loppukäyttäjälle asti on keskeistä esimerkiksi ilmastokuormituksen näkyväksi tekemisen ja vähentämisen kannalta. Maatalous tuottaa valtavia määriä dataa. Tämä on tunnistettu laajasti, ja esimerkiksi Euroopan komission datastrategia ohjaa maatalouden data-avaruuden kehittämistä.

"Digitaalinen tuotetieto eli UPIDS IO on kuluttajalle kuin digitaalinen konsulentti, joka kertoo, millainen tuote on ja miten se on tehty. Tuottajalle ekosysteemin avaaminen ja suora yhteys kuluttajaan kannustaa paitsi tekemään hyviä tuotteita, myös esimerkiksi vähentämään ilmastopäästöjä", kuvaa Second Thoughtin toimitusjohtaja Jani Kasanen.

Ammattikäytössä Viljapassissa on monenlaisia tietoja. Nyt kun on saatu johdot kytkettyä ja tieto menee läpi, voidaan jatkokehityksessä panostaa lisää sisältöön, Kasanen jatkaa.

Cinia ja Second Thought alkoivat kehittää palveluiden yhteiskonseptia yhdessä reilu vuosi sitten. Sitä ennen Cinia oli kehittänyt sähköistä viljapassia Vilja-alan yhteistyöryhmä VYRin kanssa ja Second Thought yksilöllistä tuoteseurantaa. eViljapassi on Cinian Valuenet-datanvälityspalveluun integroitu pilvipalvelu, joka hyödyntää Second Thoughtin UDIPS-järjestelmää. UPIDS eli Unique Product Identity Service on skaalautuva menetelmä, jolla tuotteisiin voidaan merkitä yksilöivä ja uniikki tunniste. Se tekee mahdolliseksi yksittäisen tuotteen seurannan elinkaaren alusta loppuun. UDIPS IO:n ansioista kaikki tuotteen tiedot saadaan yhden toimijan taakse. Sitä käytetään eViljapassissa kahdella tapaa: UPIDS PDM eli Product Data Management on tietojärjestelmä, johon tiedot on syötetty ammattikäyttöön ja UPIDS.IO puolestaan tuo QR-koodin avulla tiedot kuluttajille.

Kun yhdistimme osaamisemme, syntyi juuri alan toiveisiin vastaava järjestelmä. Täydennämme toistemme toiminnallisuuksia. Nämä ovat niitä oivalluksia, jotka tehostavat lopulta kaikkien työtä, sanoo Cinian Hyyrönmäki.

Lisätietoja:

Jyrki Hyyrönmäki, kehityspäällikkö, Cinia Oy, jyrki.hyyronmaki(at)cinia.fi
Jani Kasanen, toimitusjohtaja, Second Thought Oy, jani(at)secondthought.fi
 
 Cinia tarjoaa turvallisia korkean käytettävyyden tietoverkko-, kyberturvallisuus- ja ohjelmistoratkaisuja. Toimintamme perustana on vankka asiantuntemus modernista sovelluskehityksestä, tietoverkkoteknologioista ja kriittisistä toimintaympäristöistä. Yhdistämällä omia ja kumppaniemme palveluja toteutamme luotettavia kokonaisratkaisuja, jotka mahdollistavat asiakkaidemme digitaaliset menestystarinat. Lisätietoa: cinia.fi

Second Thought Oy on lahtelainen teknologia-alan startup-yritys, joka ajaa vallankumouksellisia innovaatioita kaupan, logistiikan ja tuotantoketjun aloille. Yksityisomisteisessa yrityksessä on mukana laajaa kokemusta sekä kaupan alalta että teknologiasektorilta. Lisätietoja: secondthought.fi